Wereldreis van Jochem en Lon

Het zevende continent!

Na 10 dagen wachten op onze boot in Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld, vertrekken we dan echt naar het einde van de wereld. The worst way to have the best time..... dat was de slogan die de expeditie leider gebruikte om onze reis naar Antarctica te beschrijven. En inderdaad,waar we op de heenweg naar het zevende continent over de beruchte ‘Drake passage' nog vrij rustig vaarwater hadden was dit op de terugweg vrij bizar (en dus letterlijk een draak van een waterweg) met zeven meter hoge golven en een windkracht van 7 tot 8.

Maar naast dit kleine minpuntje dat ook als avontuur omschreven kan worden is Antarctica fantastisch! Na 2,5 dag op zee leggen we aan in Halfmoon Bay, in de Zuid Shetland eilanden. We zetten voor het eerst voet aan land tussen honderden chinstrap pinguïns (op de foto's wordt meer dan duidelijk waarom zij zo heten). We worden verwelkomd door enkele tientallen zeehonden en natuurlijk is er sneeuw en ijs. We zijn nog maar aan het begin van onze reis en de ijsblokken in het water groeien met de dag. En voor diegene onder ons die weleens gehoord hebben van de ijsbergtheorie, 80% van de berg zit onderwater... houdt dat ook in gedachte als je de foto's bekijkt!

In totaal verblijven we 6 dagen op Antarctica waarbij we 's ochtends en 's middags een landing maken. Met andere woorden we cruisen in onze zodiacs van onze boot richting het land. Onderweg zwemmen de pinguïns, leopard seals en walvissen in het water. Aan land worden we altijd verblijd met heel, héél veel pinguïns die nu op nummer één van lievelingsdier staan met hun komische, onhandige bewegingen en loopjes. Maar ze zijn radzend snel in het water en niet te volgen met de camera! Het is dan ook wel even schrikken als we de eerste leopard seal een van deze lieve beestjes zien grijpen en voor onze ogen verslind...

Het is een ongelofelijk bijzondere ervaring om midden in de natuur te zijn zonder dat er ook maar iets is wat op mensenleven lijkt. We horen alleen het kraken van het ijs en het geluid van kraaiende pinguïns en het gebrul van zeehonden. De gletsjers en het ijs zijn oneindig en op onze vierde dag vallen de eerste sneeuwvlokken. Op deze dag varen we ook de poolcirkel over wat gevierd word met champagne in sneeuw op het dek van de boot. Heel lang verblijven we echter niet onder de poolcirkel, het weer en het ijs verhinderen onze doorvaart en dus wordt de terugweg ingezet.

Op de boot is het ook dolle pret. De gemiddelde leeftijd valt reuze mee (behalve in de slaapcabine van Lon) en door het lange verblijf in Ushuaia hebben we een aanzienlijke vriendengroep opgebouwd. Dus na de Drake passage wordt er volop genoten van het luxe eten aan boord met elke avond een 3-gangen diner en een kaasplankje na de lunch! Daarna wordt er in de lounge monopolie gespeeld en flink wat bier en wijn gedronken. Op de voorlaatste laatste dag is er een heuse bbq op het achterdek van de boot en gaan de voetjes van de vloer!

We zullen dit verhaal ondersteunen met heel veel foto's want het is maar moeilijk te beschrijven wat we hebben gezien en ervaren. Daarbij hebben we heel veel ruimte cadeau gekregen!! Super bedankt hiervoor!!

We zijn nu aan het bijkomen van dit fantastische avontuur in Buenos Aires. We hebben hier voor twee weken een leuke studio gehuurd in Palermo. Erg relaxed!

PS. Hoe begripvol van ons, we posten dit alles op vrijdagJ

Evie

Wow jongens! Wat een fantastische ervaring, de foto's zijn echt NIET NORMAAL mooi! haha...
Viel spaB in Buenos Aires! Geniet ervan! Dikke kussen

lotie

Wauw echt helemaal geweldig!!

Hoekie

Wauw!!!! Wat een mooie foto's, echt super! Have fun in BA!
Kus