Wereldreis van Jochem en Lon

Van Winter- naar Zomerpaleis

We lopen in UB (Ulan Bator) opweg naar het Winterpaleis iets buiten het centrum van de stad. De temperatuur liegt er niet om en morgen zal het sneeuwen, terwijl wij dan paardrijden door het Terelj National Park. Mongolië is niet het land van de schitterende tempels leren we al snel. Het Winterpaleis staat er nog maar echt veel is er niet te zien. Verwonderlijk vinden wij bijvoorbeeld dat er meteen om het paleis grote wegen liggen, en dus is het paleis geen uitnodigend geheel.

Snel duiken we daarom de natuur in, daarvoor zijn we hier ook gekomen. Een week lang stuiteren we in een soort leger busje door de enorme vlaktes van dit uitgestrekte land waar niemand woont. We rijden van Ger naar Ger (een ronde tent). Geen stromend water, geen elektriciteit, een weinig gevarieerd dieet van aardappel met gekookte pasta en geitenvlees in een melkachtig soepje. Na 2 volle dagen rijden komen we aan in de Gobi. De woestijn, met een enorme zandduin van 145 km, wilde kamelen, yaks, arenden en galopperende gazelles in de verte.... Eindelijk is de temperatuur overdag lekker en we genieten van de zonsopgang bovenop de zandduin.

Weer een dag verder ontmoeten we de broer van onze kok, die net voor zijn Ger een geit aan het slachten is. Het bloed wordt uit de geit gelepeld, de ingewanden leeg geknepen en vervolgens enigszins gewassen. Wij zouden even verderop lunchen, maar de o zo vriendelijk mongolen nodigen ons uit voor de lunch. We wijken af van ons gewoonlijke dieet en krijgen gekookte ingewanden en de zojuist gemaakte ‘bloedworst' (de blaas en anus volgegoten met het bloed).

Eigenlijk is Mongolië niet goed te beschrijven in een verhaal, het was een onvergetelijke en fantastische ervaring waarna we nog nooit zo verlangd hebben naar een douche?. Maar de ongelofelijke uitzichten waren alles meer dan waard! Bovendien hebben we van het echte leven hier ‘geproefd'.

Op naar Beijing. Het is hier heerlijk weer, warm eindelijk. We bezoeken het Zomerpaleis in onze korte broek. Een schitterend uitzicht vanaf ons bootje het Kunming meer.

We zitten al een weekje in Beijing en zijn meegenomen door Ellen en Gino (neef Jochem) waar we ook de eerste nacht hebben gelogeerd (zie het uitzicht op de foto). De eerste dagen fietsen we door de Hutongs, Temple of Heaven Park en langs de Verboden Stad. Elke avond staat er een andere specialiteit op het menu waar Ellen en Gino ons mee naar toe nemen; Peking eend en Hotpot.

Gisteren hebben we de muur bezocht...zonder kaartje. Mister Wang, aka Mister Smiley, heeft ons naar een begroeid pad gebracht waar we na zo'n 40 minuten klimmen uitkomen bij een gat in ‘de' Muur. We beklimmen eerst een overgroeit gedeelte waarna we uitkomen bij het gerestaureerde gedeelte van Mutianyu. Ook de muur laat zich moeilijk beschrijven, gelukkig hebben we heel veel foto's die ons uitzicht laten zien, want we genieten van een zeldzaam heldere lucht!

Een paar dagen geleden is ook de nicht (zus van Gino) met haar vriend aangekomen in Beijing. Met een hele familie Koenraadt wordt er veel gegeten en gedronken. En gedanst met de chinezen.

Nu het land in! Eerst volgende bestemming Datong.

Annelie

Datong ben ik ook geweest, hangende klooster erg leuk om te zien... gaan jullie ook nog naar Pingyao? dat was wel leuker dan datong... heb je het mooie oude gedeelte... daar komt deze cd vandaan... wel goed onderhandelen want ze zetten je af waar je bij staat HAHAHAHA
wat lekker is die gember zuurstok snoepjes... ze maken ze vers in Pingyao is echt een specialiteit van die streek... verder bij xi-an kan je zo ook wel krijgen maar niet zo lekker als in Pingyao.
Voor straks in Xi-an probeer de granaatappel die zijn echt onwijs lekker, je zal er niet om heen kunnen ze staan overal met die dingen langs de weg... Als het even kan ben ik wel heel erg geinteresseerd in de wijn van granaatappel. ik had zelf helaas geen tijd om dat goed te bestuderen en moest de bus pakken... een folder een naam is ook goed hoor... misschien kan ik het dan nog via internet vinden...

O zo relaxed zeg... china... Top!! voor mij nog een land om zeker naar terug te gaan!

veel plezier nog!!
xxlie