Wereldreis van Jochem en Lon

Amazone adventure & Rio

De laatste weken in Colombia hebben we nog volop kunnen genieten van de Colombiaanse cultuur. Een avondje salsa dansen in Cali en daarna genieten van heerlijke koffie in Salento. Hier hebben we ook nog een schitterende wandeling tussen hele hoge ‘wax' palmen gemaakt, een betoverend landschap. Eenmaal in Bogata hebben we ons tussen de Olympische wedstrijden door (want jochem wil nog steeds alles volgen) verdiept in de cultuur en hebben we musea bezocht. Konden we meteen schuilen voor de regen daar... En er moet ook nog geshopt worden!!!

Klaar voor een nieuw avontuur hebben we 2 augustus het vliegtuig naar Leticia gepakt. Deze junglestad ligt in het midden van de Amazone. De laatste voorbereidingen worden getroffen voor een tochtje over de bekende rivier. Hangmatten en touw werden gekocht, paspoortstempels geregeld en geld gewisseld. Helemaal klaar voor 4 dagen in ons hangmatje hangen en....helemaal niets doen! Met pijn in ons hard nemen we na 6 weken afscheid van Colombia. Wat een tof land!

1100 km over de Amazone! Een heel bijzondere ervaring. 's Ochtends stond om 07.00uur het ontbijt klaar (koffie en brood zonder beleg) dat in shiften van zo'n 20 personen genuttigd kon worden. Om 10.15uur was het al weer tijd voor de lunch die uit dezelfde ingrediënten bestond als het avondeten van 17.15uur, pasta, rijst,kip en bonen. Tussendoor hingen wij op het bovendek of in onze hangmat te genieten van het uitzicht, een brede bruine rivier met spectaculaire zonsop- en ondergangen. Om de zoveel uur werd er (dag en nacht) een klein jungle dorpje aangedaan. Slapen deden we toch al niet echt met overal hangmatten om ons heen en een licht dat altijd aanstaat. Als de buurman zich omdraaide, draaide wij gewoon mee! De boot zat vol met locals en slechts een paar verdwaalde toeristen. En het Braziliaanse taaltje maakte het communiceren opeens erg moeilijk. Veel verder dan de songteksten van Gustavo Lima komen we nog steeds niet.

We maken ook meteen kennis met het Braziliaanse tijdschema. Vlak na vertrek liggen we meteen een paar uur stil.. iemand heeft de boot gemist en dus wachten wij rustig totdat deze persoon is nagebracht. Ook in het vliegtuig naar Rio zitten we een uur (3 uur 's nachts) te wachten voordat we vertrekken terwijl het vliegtuig langzaam volloopt. Even zijn we bang om onze connectie in Brasilia te missen. Maar zegt de steward, 'Geen zorgen er gaan nog heel veel vluchten naar Rio'!

Ondertussen zijn de laatste 2 weken aangebroken als we aankomen in Rio de Janeiro. Ondanks de winter is het hier fantastisch weer en ons hostel in Ipanema ligt maar 1 blok van het strand. Dus beachtime tussen de sightseeing door!!! Volledig bewust van het feit dat we al bijna naar huis moeten proberen we optimaal te genieten van onze dagen in Rio. Een bezoek aan Cristo Redentor mag natuurlijk niet ontbreken. We hebben meteen een prachtig uitzicht over de baaien en stranden van deze indrukwekkende stad. Als we 's middags voor de zonsondergang op ‘Sugerloaf' aankomen zijn we nog meer onder de indruk van deze overweldigende stad recht aan de zee.

Verder brengen we een bezoek aan de sloppenwijken (favela's) . Ondanks dat er al grote verbetering zit in de levensstandaard van veel van de bewoners in deze wijken nog steeds een bizarre leeftoestand. Door een doolhof van steegjes worden we rondgeleid en op iedere hoek staat politie.. Zaterdagavond, Samba avond! We bezoeken een van de grootste sambascholen van rio en kijken ongegeneerd naar de wiebelende billen in korte pakjes van wulpse vrouwen. En natuurlijk doen we een danspasje mee!

Onze Rio (en reis) ervaring zou natuurlijk niet af zijn zonder....overval. De eerste avond in Rio op nog geen 50meter van ons hostel worden we zonder dat we daar erg in hebben door een groepje kleine! kinderen overvallen onder bedreiging van een broodmes. Dat ze opsteken nadat wij, denkend dat ze bedelen om ‘money-money' gewoon door willen lopen. Gelukkig zijn we voorbereid en geven we ‘al' ons geld dat we nog opzak hebben af..zo'n 5 euro... We zijn wel een beetje geschrokken, en bestellen maar snel een Caipirinha.

Nu breken officieel de laatste dagen van onze ‘reis om de wereld' aan. Die moeten natuurlijk worden doorgebracht op een tropisch eiland. We liggen dan ook met onze billen op het strand van Ilha Grande, op een paar uur afstand van Rio. Heerlijk genieten van prachtig strand en caipirinhas. Nog maar 2 nachtjes slapen en de reis naar Nederland begint waar we zaterdag al aankomen! Al hadden we het liefst nog een tijdje weggebleven. We kunnen het eigenlijk nog niet helemaal geloven dat we over drie dagen in ons eigen huisje zullen zijn.....

Marlous

Hee Lon en Jochem,

geniet er nog heel eventjes van de komende dagen! Gelukkig is het komend weekend in NL voor het eerst deze zomer tropisch weer (30-35 graden), dus qua temperatuur zullen jullie geen moeite hebben met wennen om weer thuis te zijn! :-)

x Marlous

Jules

Helaas de laatste dagen voor jullie, maar wij zijn toch wel blij dat jullie eindelijk weer terug komen!!

Geniet er nog heel even van en alvast een goede terugreis gewenst...

Tot gauw!

Hoekie!