Wereldreis van Jochem en Lon

Welcome to Paradise

Hoewel het aftellen nu echt is begonnen (18 augustus landen we al op Schiphol!) kunnen we Colombia natuurlijk niet verlaten zonder een langdurig bezoek aan de Caribische kust! We maken een korte stop in San Gil voor een gezonde portie avontuur. White water rafting, klasse 4/5, omgeslagen boot maar we hebben het weer overleefd. Tijd dus om bij te komen!

Eerste stop in de tropische hitte van de Cariben is Santa Marta. De strandplannen gaan nog even in de ijskast want na twee dagen zwembad hangen besluiten we eerst de wandeling naar de ‘Verloren stad' te maken. (Saillant detail is dat we hier in ons hostel schijnbaar gewoon een grammetje coke bij de receptie kunnen halen. Mochten we even geen zin hebben in een biertje..... Andere optie schijnt een pakje sigaretten de kopen bij een van de mannetjes op straat. Ook synoniem voor een beetje van het witte poeder... In Cartagena worden we op straat echter zonder omwegen gevraagd of we iets van het witte goud nodig hebben. Over 5 minuten voor u op tafel!).

De trip naar Ciudad Perdida (verloren stad) is fantastisch! Met een groepje van acht, onze kok Jason, gids Wilson en zijn hondje Lily lopen we 5 dagen door de jungle. Om af te koelen maken we regelmatig een duik in de rivier. Enige minpuntje zijn de muggen al hebben we wel super soap repellent... Slapen doen we in hangmatten en 's avonds wordt er gekaart bij kaarslicht. Als we na drie dagen en 1200 traptreden de stad ‘gevonden' hebben zijn we echt onder de indruk! Het is een schitterende ruïne. En we genieten van het uitzicht over de jungle samen met een handje vol militairen.....

Terug in Santa Marta wordt de reis voortgezet naar Cartagena. Hier ontmoeten we Sven en Marlieke weer die we eerder al in San Gil en Santa Marta tegen kwamen. Met hen maken we plannen om naar ‘Las Islas' te gaan. We zijn immers op zoek naar het beste strand van Colombia! (En dus niet het drukste...) Islas San Bernardo wordt slechts met een paar regels genoemd in de LP en zonder route beschijving. Maar toch zijn we er zeker van dat dit ‘the place to be' zou moeten zijn. Blij dus met Sven en Marlieke die ook die kant op willen. Met hen en de Belgen Sam&Chloé vertrekken we vanuit Cartagena. Eerst 2 uur met de bus, waarna we een krakkemikkig busje afhuren voor het laatste stuk naar de kust (al werd het bijna achterop de motor). Daarna hebben we een bootje geregeld in het vissersdorpje Rincon del Mar om ons naar Isla Palma te brengen. Welcome to Paradise! Het strand is wit, het water helder blauw en 35 graden. Welcome to Paradise! De biertjes worden bij ons in de zee bezorgt. Welcome to Paradise! We leven 5 dagen op rijst, vis, bier en rum, maar hé meer heb je ook niet nodig. Welcome to Paradise! En we kunnen hier niets anders doen dan drinken, eten, zwemmen en zonnebaden! Welcome to Paradise!

Nu op naar Salsastad Cali en dan naar de koffieregio bij Salento...