Wereldreis van Jochem en Lon

Prachtig Peru

We hebben de deathroad overleefd en daarna heerlijk uitgerust in de zon van Copacabana waar we hebben genoten van een heerlijke kaasfondue met dank aan Ruud&Hyl! Daarna de bus in voor Peru waar we net over de grens in Puno de ouders van Jochem ontmoeten.

Met hen gaan we de lokale bevolking van het Titicacameer bezoeken. Eerst met de boot naar de Uros (drijvende rieteilanden). Dit is toch wel een beetje een toeristische attractie geworden. Maar we krijgen wel een idee over hoe de mensen hier zouden leven zonder de toeristen. Dan varen we door naar het eiland Amantani waar we voor de nacht een nieuwe moeder toegewezen krijgen en we blijven logeren bij een lokale familie met lokaal eten... 's Avonds hebben we een dansfeestje in het lokale ‘jeugdhonk' waarbij we verkleed gaan als de locals....Veel ‘lokale' cultuur opgesnoven dus. De volgende dag varen we via het eiland Taquile terug naar Puno.

De reis gaat door naar Cusco. Onze toeristenbus laat het afweten dus dit betekend wederom een ‘lokale' ervaring met een bus vol Peruanen die werkelijk van alles meeslepen de bus in. Onderweg kan er gesnacked worden. Er wordt een heel gegaard schaap naar binnen gedragen waar al rijdend stukken vanaf gesneden wordt en geserveerd wordt met een aardappel!

In Cusco kunnen we bijkomen. Het is een prachtige stad met goede restaurants en gezellige cafeetjes. We nemen het ervan en we dineren heerlijk! Cusco is de uitvalbasis voor de Machu Picchu, maar eerst verkennen we de heilige vallei en bezoeken Pisac en enkele andere Inca ruines in de buurt. We lopen een prachtige 1-daagse track van de werkelijke Incatrail die ons naar de Zonnepoort brengt. Onderweg komen we langs de verborgen ruines van Wayna Wina. Na een nachtje in Aguas Calientes aan de voet van de MP bezoeken we de ruines nog een keer en beklimmen Jochem en ik de Wayna Picchu vanaf waar we een prachtig panoramisch uitzicht hebben. De Machu Picchu blijft indrukwekkend, zelfs na alle plaatjes en als je hem al eens hebt bezocht (Lon in dit geval)!!

Op de terugweg naar Cusco bezoeken we Ollantaytambo en Urumbamba in de heilige vallei. Maar ook de Salinas, Moray en Chinchero. Er blijft werkelijk geen Inca ruïne voor ons verborgen en we genieten van alle condors, Puma's en slangen afgebeeld in de bergen en rotsen. (In Urumbamba verblijven we in de ‘presidentiële suite' inclusief gebruik van de spa omdat onze kamers niet vrij waren)!

We moeten even afkicken van alle cultuur en vliegen naar Puerto Maldonado. Dit is in het amazone gebied en we verblijven in een prachtige posada. Onze kamer is half open om in contact te blijven met de jungle! Dat merken we als Lon haar appels vergeet op te bergen en deze 's nachts worden opgegeten door..eh ja wat eigenlijk? We vinden ze in ieder geval de volgende morgen aangegeten terug in de gang en onze kamer.... Gelukkig beschermd ons muskietennet ons tegen dus muggen en andere rondvliegende dieren. De ouders van Jochem hebben een vleermuizen familie boven hun hoofd hangen!

We hebben een druk programma dat al 's ochtends om 05.00 uur begint. Dan zijn de dieren het meest actief. We varen langs reuze otters (van 2 meter lang), spotten prachtige vogels waaronder Ara's en vissen op piranha's. Tijdens een van onze nachtwandelingen (de dieren zijn dus vooral in het donker actief) zien we een kaaiman! 's Middags genieten we van welverdiende siesta's (geen dieren te zien) en kunnen we luieren in onze hangmat! Toch goed uitgerust dus naar Lima.Hier nemen we alweer afscheid van de ouders van Jochem en het luxe leventje. We hebben heerlijk genoten met hen!

Lima laten wij al snel links liggen en we zitten nu in Huaraz. Trekking capital van Peru. Het is hier echt prachtig. Overal waar we kijken worden we omringt door de besneeuwde bergtoppen van de Cordilla Blanca. Het plan was dus ook om 4 dagen te trekken en kamperen. Helaas is de Santa Cruz vallei door hevige regenval (in februari!! niemand wil het park schoonmaken) onbegaanbaar door grote modderstromen. Als alternatief lopen we een trek naar Laguna 69 op 4600m! De wandeling is niet heel moeilijk maar toch nog best zwaar om op deze hoogte zo'n 900m te klimmen! Maar het is het meer dan waard het meer is fantastisch! Ook bezoeken we hier de ruines van Chavín de Huantar.

En nu op naar het strand!! Vanavond de bus in naar Truijlo!

lotte

Trekking hier trekking daar... Jullie hebben ze inderdaad allemaal gehad ;-) maar goed klinkt nog steeds allemaal te gek lieverds! Ik wacht op de bijbehorende fotorapportage! Dikke. Zoen

Wiets

Zo, dat is niet even een lui wereldreisje!
Ik ben wel benieuwd naar de otter van 2 meter!
X

Hoek

Jullie hebben weer heel wat gezien en gedaan, leuk! Nu lekker genieten van het strand! Ben heel jaloers... in Ned lijkt het wel herfst deze week...
Kus

VO Robbie

Is het geen herfst dan? ;-)
Bergen, strand, oerwoud. En dat in één stukje tekst. Zuid Amerika is wat dat betreft één van de mooiste werelddelen.

Mila

In september vertrekken wij ook voor vijf maanden naar Zuid Amerika en jullie blog is fijne inspiratie. Ben aan het meeschrijven op mijn to see- lijstje. Klinkt heel gaaf allemaal. Geniet er lekker van samen!!

jochem

Zuid Amerika is super Mila! Leuk dat jullie lekker 5 maanden gaan reizen! En mocht je nog wat tips willen over bepaalde plekken dan moet je maar even mailen!