Wereldreis van Jochem en Lon

Buenos Aires & Bolivia

Daar zaten we dan in ons appartementje, bij te komen van alle indrukken van de afgelopen tijd. We hadden heel wat voornemens maar uiteindelijk hebben we niet veel meer gedaan dan uitslapen, uit eten en uitgaan... Natuurlijk hadden we weer flink wat reünies met vrienden die we onderweg hebben leren kennen. Na aankomst in BA meteen een afscheidsetentje met Ellie, JD & kids die eerder met ons gebivakkeerd hebben in Ushuaia. Lon gaat een zaterdag shoppen met Ruth (Antarctica). Jochem gaat met Ronald naar Boca Juniors. En er volgen heel wat etentjes en stapavondjes met Ronald & Kathrin (Paaseiland), Sebastian en Tom (Antarctica). Geheel uitgerust dus..... op weg naar de grens met Bolivia.

We reizen naar Salta waar we Ronald en Kathrin ontmoeten. Met hen reizen we naar La Quiaca waar we na een kort taxi ritje lopend de grens oversteken naar Villazon. In de middag komen we aan in Tupiza. Hier starten we onze Salar tour. Het is ondertussen Pasen en de erg katholieke Argentijnen en Bolivianen houden processies door de straten en natuurlijk is er veel gesloten, zo ook de banken. Gelukkig is er één pinautomaat open in Tupiza en kunnen we in ieder geval betalen voor onze tour:)

Op Paaszaterdag vertrekken we met onze chauffeur Wilmer en onze gids/kok Nancy, Ronald en Kathrin voor een tour van 4 dagen natuurgeweld die zal eindigen in Uyuni. De eerste dag rijden we door schitterende landschappen, honderden lama's en kleine dorpjes waar mensen wonen die in de omgeving mineralen ontginnen. De tweede dag is verreweg de mooiste dag van de trip als we langs gekleurde meren met flamingo's, vulkanen en woestijnen rijden. Het gebrek aan een douche wordt gecompenseerd door een heerlijk warm bad in de hotspring met een fantastisch uitzicht. Op de derde dag zien we naast nog meer meren, vele rotsformaties voordat we aankomen in Uyuni. Hier gaan we op tijd naar bed want de volgende dag vertrekken we al vroeg voor de zonsopgang over de enorme zoutvlakte. Na een heerlijk ontbijt van pannenkoeken rijden we over de vlakte met alleen maar wit om ons heen. Op een willekeurige plek wordt gestopt en begint het foto festijn waarbij we gebruikmaken van de wegvallende diepte.... Het levert grappige kiekjes op! Hierna is de tour alweer teneinde en begint het wachten op de bus naar La Paz. De door ons geboekte bus gaat helaas niet als gevolg van een staking in La Paz en als we het ‘vervangende geval' zien houden we ons hard vast voor de aankomende 12 uur. Gelukkig hebben we de beste plaatsen in de bus en valt de rit nog alles mee, ondanks de onverharde wegen waarover de route gaat komen we zonder pech aan in La Paz.

In het drukke La Paz wanen we ons eindelijk weer eens in geheel andere dan de westerse wereld. De vrouwen dragen de traditionele enorme rokken en Engelse bolhoedjes. Gekleurde micro busjes vullen de straten en de marktkraampjes zijn gevuld met vreemde attributen (zoals lama foetussen) om de Pachamama de vereren.

Morgen wagen we ons aan ‘de gevaarlijkste weg ter wereld' ook wel de death road genaamd, 65 km down hill met de mountainbike. Daarna door naar Copacabana aan het Titicacalake voordat we de grens over gaan naar Peru en de ouders van Jochem ontmoeten.

Karlien

Klinkt weer goed! Heerlijk in het 'vertrouwde' Zuid-Amerika?! Veel plezier met de ouders van Jochem. Kus

Renée

Wat HEEEERLIJK. Ik blijf in herhaling vallen en mijn woordenschat blijkt niet zo groot, maar daar komt ie weer: JALOERS!!! IK wil ook naar salar de uyuni. Jullie hebben mij nu helemaal overtuigd. Wat een prachtige foto's. Have fun

Hoekie

Weet ook niet meer wat ik moet schrijven... ziet er weer super uit! Liefs Linda