Wereldreis van Jochem en Lon

Van Paaseiland naar Patagonië

Tapati op Paaseiland
Terwijl jullie in mutsen en wanten een bijna elf-steden tocht hadden en carnaval vierden in de vrieskou hadden wij ons eigen carnaval in 28 graden en tussen de schaars geklede mensen (waaronder wijzelf). En de foto's hebben het al een beetje verraden we hebben ons bijzonder goed vermaakt op Paaseiland!!

We kwamen hier voor de Moai, de mysterieuze beelden die hier verspreid over het eiland staan. Maar we troffen het eiland tijdens het belangrijkste festival, de Tapati waarbij twee dames strijden voor de titel van koningin voor het aankomende jaar. Dus tussen de sight-seeing door hebben we ons bezig gehouden met dansoptredens en verkleedpartijen in modderbaden. Het hoogte punt was de farandula (een optocht met versierde wagens) waarbij zoveel mogelijk mensen voor één van de dames verkleed meelopen. Hoe minder kleding en hoe meer body-paint hoe meer punten we opleverden voor de betreffende dame, in ons geval Lili. Jochem ging naast zijn body-paint slechts gekleed in een lendelapje en twee touwtjes die het doekje op zijn plaats hielden. Lon, iets meer stof. Twee zakdoeken voor en achter en een geïmproviseerde bikinitop..... Maar het heeft gebaat, Lili heeft de wedstrijd gewonnen en is gekroond tot koningin!

Opweg naar/in het vliegveld van Papeete (Tahiti) zijn we Ronald en Kathrin tegen gekomen, een super gezellig stel waar we vervolgens onze tijd op Paaseiland mee gespendeerd hebben. Met hen hebben we het eiland verkend per paard en per wagen met zonsop- en zonsondergang. Het is echt een prachtig eiland. We hebben ook een mooie wandeling gemaakt naar de vulkaan Rano Kau en het dorpje Orongo dat bekend staat om zijn vogelmannen legende.

Tenslotte hebben we op onze camping op Moorea ‘mister Paaseiland' en zijn gezin ontmoet. Mister Paaseiland die eigenlijk Benjamin heet en naast zijn carrière in de marine een camping runt op het eiland heeft ons bij hem thuis uitgenodigd. Twee dagen hebben we heerlijk bij hem gegeten en alles geleerd over de lokale cultuur en muziek van Paaseiland!

Voet op het continent - Patagonië
Na 2 maanden gereisd te hebben over verschillende eilanden zetten we op 20 februari voet op ‘het continent' oftewel Zuid Amerika met nog 6 maanden voor de boeg. De eerste paar dagen in zonnig Santiago met Kathrin en Ronald en een reünie met Kate & Michel uit Mongolië.

Daarna dalen we met een ferry (de Navimag) af naar het Patagonië, Puerto Natales. De tocht van 4 dagen begint in de regen maar de tweede dag klaart het op en hebben we stralend mooi weer! We varen tussen de fjorden en we zien veel walvissen! Één Humpback in het bijzonder vind ons meer dan interessant en ‘zwaait' met zijn vinnen en springt 4-5 keer uit het water!! Wat een toffe ervaring!!

Eenmaal in Puerto Natales is het tijd voor National Park Torres del Paine. Na onze wandelervaringen van meer dan 2 dagen zien we af van het bekende circuit van 8 dagen en/of de ‘W' van 4 dagen. (Hierbij moeten we tevens onze tent, slaapzak, matje en proviand op onze rug dragen). Bovendien is een groot deel van het park in december afgebrand... Wij huren dus een auto en rijden vroeg in de ochtend een prachtige off-road route en beginnen dan een steile klim naar ‘mirador del torres'. Dit is het hoogte punt van de wandeling en dus zijn wij meer dan tevreden als we na 3,5 uur de voet van de torens bereiken in prachtig weer (i.p.v. 3 dagen)! Natuurlijk moeten we ook weer naar beneden en dus hebben we al met al een pittige wandeling van 7 uur gemaakt.

De reis door het bijzondere landschap van Patagonië wordt voorgezet als we de grens met Argentinië oversteken naar Ushuaia, el fin del mundo! Na veel wikken en wegen besluiten we alsnog een reis naar Antarctica te boeken.... Joehoeeeeeee!! En dus vertrekken we over iets minder dan een week voor 12 dagen naar het zevende continent!!

Lotie

Niks leuker dan op een regenachtige maandagochtend, achter je laptopje op kantoor te beginnen met een mooi verhaal van Jochem en Lon. Echt geweldig dat Paaseiland!! Geniet van Zuid Amerika. Dikke zoen

Flip

Ha Jogi en Lon, gelieve de reisverhalen op vrijdagmiddag te "posten" dan zijn ze nog enigszins dragelijk..... :-) enjoy!

jochem

sorry phep, wist niet dat het een maandag was....heb geen horloge meer en hou niet meer in de gaten welke dag het is... heerlijk!! zal er in het vervolg op proberen te letten!

VO Robbie

Ben blij dat ik het vandaag pas lees ;-)

Hoekie

Klinkt weer bijzonder goed allemaal! Heb gisteren ook nog wat video's van jullie bekeken (die kan ik hier helaas niet zien) dan krijg je helemaal een goed beeld van wat jullie allemaal doen! Nu ook nog naar Antartica, super! Geniet maar lekker! Liefs Linda

Remco

Goede afleiding tijdens een griepje!! Leuk jullie weer ff gesproken te hebben.. en heeeel veel plezier op Antarctica