Wereldreis van Jochem en Lon

Culture Shock op het Noordereiland

De Interislander brengt ons in de zon naar Wellington terwijl wij op het ‘sundeck' genieten van de uitzichten op the Charlotte Sound. Windy Welly is voor het eerst in NZ echt een levendige stad. Nieuw Zeeland heeft echt een schitterende natuur maar cultureel gezien was er tot nu toe toch maar weinig te beleven. Maar dat is op het Noordereiland wel heel anders. In Wellington belanden we in een kroeg waar je naast je biertje een broodje worst kan halen van de ‘doe-het-zelf-bbq' en er zijn genoeg uitnodigende restaurantjes.

De reis gaat al snel verder naar Turangi waar we heen gaan voor de volgende hike (we leren het maar niet af) de Tongariro Crossing. We hebben ongelofelijk mooi weer als we deze fantastische wandeling van slechts 19,4 km over het maanlandschap van Mnt. Doom maken.

Jochem beklimt deze berg zelfs hoewel er ogenschijnlijk helemaal geen pad naar boven loopt. Tejo en Lon houden het bij de iets beter begaanbare Mnt. Tongariro waarbij ze een prachtig uitzicht hebben over zowel Mnt. Doom (eigenlijk Mnt.Ngauruhoe) en Mnt. Ruapehu.
Het natuurschoon houdt nog even aan als we het vulkanische ‘Wonderland' van Rotorua bezoeken. Onderweg naar Rotorua komt letterlijk de stoom uit de grond! Dan is het helaas tijd om de ouders van Lon weer op het vliegtuig naar NL te zetten na een bliksembezoekje aan Auckland.

De laatste week in Nieuw Zeeland brengen we door in Paihia, de Bay of Islands waar we lekker relaxen aan het strand en nog de Treaty grounds van Waitangi bezoek. Tenslotte rijden we via de Kauri Coast met haar enorme bomen naar Whangarei waar we op eigenhoutje gewapend met een helm en koplamp de glowworm grotten bezoeken!

Welcome to Paradise!

De temperatuur in Nieuw Zeeland was al meer dan aangenaam maar in Tahiti is het gewoon heet, en vochtig... Gelukkig komen we hier niet veel anders doen dan in onze bikini en zwembroek rondlopen. Na één nachtje Tahiti nemen we al de boot naar Moorea waar we 10 dagen verblijven in het paradijs (op de camping wel te verstaan:).

Het water van de lagoons is blauwer dan blauw, het strand kan niet witter en wij kunnen uiteindelijk niet bruiner. We kajakken naar een lagoon waar enorme sting rays rondzwemmen en we gaan duiken tussen de haaien. Dat is nog best een eng idee want als we op onze duikspot arriveren met de boot zwemmen er meteen al zo'n 10 haaien rondom ons en we moeten toch echt het water in springen...En hoewel ze geheel ongevaarlijk zijn zien ze er net zo uit als in de film Jaws...

Op de scooter verkennen we het eiland en bezoeken we een aantal van de archeologische locaties. Verder snorkelen we in de lagoon aan ons strand dat recht voor de deur ligt. Frans Polynesië (de naam zegt het al) hoort bij Frankrijk en dus ontbijten we elke dag met een verse ‘baguette' die we bestellen in ons beste Frans en betalen met ‘Polynesische francs'. Op het eiland rijden kleine Renaultjes 4 rond met franse nummer borden. Zijn we toch weer een beetje in Europa:).

Na 8 nachten op de camping verhuizen we toch nog even naar een schitterende bungalow (nu we er toch zijn) waar we de laatste 2 nachten verblijven. We zijn in ieder geval helemaal uitgerust en kunnen er weer 6 maanden tegenaan!

Hoekie

Wat klinkt het weer goed allemaal! Hier hebben we geschaatst dit weekend! Dikke kus