Wereldreis van Jochem en Lon

Onbeschrijfelijk India

Als we India in één woord moeten omschrijven dan is dat, ‘onbeschrijfelijk'.
Aan de ene kant is het prachtig, kleurrijk, indrukwekkend, rijk aan cultuur en het eten is verrukkelijk. Aan de ander kant is het vies, arm, chaotisch en heeft Lon een niet al te kleine voedselvergiftiging opgelopen. Varanasi is een stad die zich perfect door dit woord laat beschrijven. De vrouwen lopen in de mooiste sari's, fel gekleurd en geborduurd met goud- en zilverdraad. Maar ze lopen tussen de koeien en hun stront. Mensen doen hun behoefte op straat en de lijken worden gewoon langs je gedragen.

Aan de Ganges heerst een serene rust hoewel vol met mensen. Ze baden en wassen hier maar doen dit slechts enkele meters naast de zogenaamde ‘burning ghats'. Waar de lijken worden verbrand en vervolgens in de rivier worden weg gespoeld. Overigens niet voordat het lijk is gewassen in de(zelfde) rivier. Maar natuurlijk kun je hier ook gewoon je tanden poetsen en het water uit de rivier drinken. Het is immers heilig!
Vanuit Varanasi gaan we naar het veel rustigere Khajuraho, de kamasutra tempels. De uitgehouwen afbeeldingen in indrukkwekkende (zeg maar onmogelijke:) standjes en hier en daar geholpen door bedienden beschermen de tempels. Ze plezieren een van de duizenden Hindoe goden.

Dan Agra, de Taj Mahal (de Taj voor intimi). Wow wat een fantastisch gebouw, zeker als je bedenkt dat dit een graftombe is.... We staan stipt 06.00 voor de poort en als de deuren om 06.35 opengaan stormen we naar binnen zodat we de Taj heel even voor ons zelf hebben!! We zijn diep onder de indruk van het wit marmer ingelegde gebouw.
Hoewel India werkelijk spot goedkoop is besluiten we om wat luxer te reizen door een eigen taxi te huren voor 2 weken. Hari onze chauffeur brengt ons met een rot gang veilig op onze bestemmingen in Rajasthan. Werkelijk deze man is de meest bekwame chauffeur die we ooit hebben meegemaakt maar dat betekend niet dat we zonder angst of schrik op de achterbank hebben gezeten...De Indiërs rijden werkelijk als bezetenen, halen overal in, links, rechts, en met zijn allen tegelijk. Als de andere weghelft er beter uit ziet (lees minder kuilen etc.) kun je natuurlijk ook gewoon spook rijden, allemaal dood normaal.

In 2 weken gaan we dus letterlijk in sneltrein vaart door Jaipur, Puskhar, Udaipur, Jodhpur, Jaiselmer, Bikaner, Mandawa en Delhi..... Ofwel de pink city, holy city, lake city, blue city, golden city.......Elke stad van de oude Raja's bezit een fort en een city palace. Het is werkelijk een 1000-en-1-nacht avontuur om door de forten en paleizen te lopen met spiegelkamers, glas-in-lood, binnenplaatsen, harems etc. We zijn ondertussen wel een beetje sightsee-moe en kunnen niet wachten op het strand.

Na Rajasthan nemen we dan ook het vliegtuig naar Goa waar een bamboehutje op ons wacht aan het praktisch verlaten strand van Agonda beach.... Red snapper van de bbq en ontbijten met je voetjes in het zand....Na een paar dagen verhuizen we naar een baai verderop, Palolem beach voor iets meer actie en mensen om ons heen. Elke ochtend begint voor Lon met een yogaklasje. Jochem gaat ook 2x mee maar het gezang van de leraar (een echte sado, zo'n hari krishna in het oranje met baard) is toch niet echt zijn ding:). Verdere inspanningen bestaan uit luchtbed opblazen en naar de zee wandelen...

Helaas moeten we India verlaten omdat we al een vlucht hebben naar Singapore en dan Bali. Maar we gaan zeker een keer terug naar dit fantastische land!!

Marieke Bode

Hoe herkenbaar. Roept een hoop herinneringen op en wat ben ik jaloers hahaha! Geweldig te lezen dat jullie zo genoten hebben van dit inderdaad onbeschrijfelijke land! Goede reis verder, kijk uit naar de nieuwe verhalen!