Wereldreis van Jochem en Lon

Yunnan provincie

Yúnnán provincie
We zijn al helemaal gewend aan ons backpacker-leventje. Niet te vroeg opstaan en dan besluiten of we van een lokaal- of westers ontbijtje gaan genieten. De dumplings en noodelsoepjes in de lokale achteraf steegjes worden afgewisseld met gebakken eieren en spek van eettentjes uit de LP. De volgende uitdaging is koffie (voor Lon). De meeste bakkies waren niet te drinken en dus heeft zij nu een standaard oplosvoorraadje opzak. Maar nu we in de Yúnnán provincie zijn is het feest! De koffie is heerlijk en de oploszakkies kunnen terug in de tas.
Het Chinese eten smaakt ons sowieso erg goed en lokale specialiteiten worden altijd uitgeprobeerd, b?b?, naxi-omeletten, claypots, bamboerijst, zoete broodjes en allerlei soorten paddenstoelen op stokjes. Alleen kip bestellen we nog maar mondjesmaat...nu we hebben geleerd dat het uitzuigen van de pootjes een delicatesse is!

Dàl? & ?rh?i Hú
Nu verkeren we, zoals gezegd in de Yúnnán provincie, en het is heerlijk weer op een enkele bui na. We hebben Jochem's verjaardag in Dàl? gevierd met taart en kaarsjes als ontbijt! Hoewel Dàl? zelf een redelijk toeristisch (en met een zeer hoog alternatief dreadlocks gehalte) stadje was, is in de omgeving wederom geen toerist te bekennen. We hebben een zeer lange fietstocht op mountainbikes gemaakt door kleine dorpjes en door de rijstvelden rondom ?rh?i Hú Lake. Iedereen was druk bezig met het oogsten van de rijst. En alles gebeurt met de hand! Het afsnijden van de gewassen, het uitslaan van de rijst en het opbinden van de lege rijst hulzen. Dan sjouwen naar je eigen fietsje/ riksja of gewoon een wagen die met de hand getrokken wordt. Eenmaal in het dorp bij je huis wordt de rijst op straat te drogen gelegd! Ook het onderscheid met de enorme volle geel goude rijstvelden, de dragonbacks in de Gu?ngx? provincie (zie foto's), en de bedrijvigheid die we nu zien is top!

Tiger Leaping Gorge & Lijiang
Tijd voor hiking! De tocht door de Gorge is in totaal zo'n 8 uur en brengt ons van 1900m naar 2670m! De eerste dag klimmen we maar een klein stukje en overnachten we in het pittoreske Naxi's familie guesthouse, dat ons al een aardig uitzicht geeft over de Gorge en de Jinsha rivier. We staan vroeg op om de 28 bends naar te top te overwinnen voor de zon hoog aan de hemel staat en we lopen letterlijk tussen de wolken die nog in het dal en bovenaan de toppen van de bergen hangen.
Daarna is het redelijk vlak en gaat het pad soms steil omlaag. Maar het pad dat hoog langs de bergkammen ligt is schitterend en geeft ons steeds uitzicht over de Gorge. Uitgeput maar voldaan komen we na ruim 6 uur aan bij Tina's. Helaas is het vervoer terug naar het beginpunt lastig, maar met wat ge-hassle komen we 's avonds nog aan in Lijiang. Hier komen we bij van de stevige wandeling van gister. Dit Unesco stadje is wederom erg toeristisch maar na de 1 oktober week gelukkig niet erg druk en een walhalla voor foto's met zijn stroompjes en rode lampionnen die overal hangen!

Genieten, genieten, genieten dus!

Karlien

Jochem, nog gefeliciteerd!
En China klinkt gaaf, leuk verhaal!!

Wil de Vries

Kan me ook bijna niet voorstellen dat het uizuigen van de pootjes een delicatesse is. Ik zou me er niet aan wagen!!

Jochem ik ben te laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Kus